خجالت در واقع نوعی ويژگی شخصيتی كودكان است. نه يک عيب و نقص كه نياز به دعوا و شرمندگی والدين داشته باشد. اين ويژگی با تشويق و حمايت والدين قابل تغییر است. طبقه گفته روانشناسان خجالتی بودن در برخی فرهنگ ها مورد پسند و ستايش مردم است و از راه فرهنگ جامعه به كودكان به ارث می رسد. کودک خجالتی و دلایل خجالت کودکان از موضوعات مهم تربیتی کودکان است.

در کل، خجالت موضوع نگران کننده ای است و حتما” بد و غلط است. معمولا” کودک خجالتی همیشه شنونده است تا گوینده. اگر کودک بیشتر مواقع خجالتی ست و بیش از حد معمول کمروست، یا اگر از مدرسه رفتن خودداری می کند یا علاقه‌ای به شرکت در جشن تولد، فعالیت‌ها و بازی‌های گروهی ندارد، بهتر است برای بررسی بیشتر رفتارهایش به متخصص مراجعه کنید. همچنین باید در نظر داشت که کودک خجالتی با کودک افسرده متفاوت است.

دلایل خجالت کودکان

شخصیت:

کودکی که از نظر هیجانی حساس است، به احتمال زیاد در نوجوانی و بزرگسالی بیش از سایرین رفتارهای ناشی از خجالت بروز می دهد.

ژنتیک:

مشخصات ژنتیکی کودک می تواند در خجالتی بودن یا نبودن او نقش داشته باشد. با توجه به تحقیقات انجام‌ شده در دانشگاه هاروارد در رابطه با نوزادان، 15تا20 درصد نوزادان تازه به دنیا آمده در محیط جدید، ساكت‌، هوشیار و آرام هستند. با وجود این، حدود 25درصد از این نوزادان، نوجوانانی خجالتی نمی شوند.‌ در حالیكه بعضی از نوجوانان خجالتی‌، كودكانی پرشور و نشاطی بوده اند.

کمبود روابط اجتماعی:

اگر کودک در سال های ابتدایی زندگی روابط اجتماعی محدودی داشته باشد، مهارت های اجتماعی در وی رشد نمی یابند.

كودكانی كه مدام بيشتر از ظرفيت شان از آن‌ها توقع وجود دارد، زمانی كه نمی توانند چیزی که بقیه از آنها انتظار دارند را درست برآورده كنند احساس بدي پيدا می كنند.

ترس از شکست:

وقتی کودک را مجبور می کنید عملکردی فراتر از توانایی هایش داشته باشد، دچار ترس از شکست می شود و این ترس ممکن است به عنوان رفتار ناشی از خجالت قلمداد شود. والدينی كه فكر می كنند كود‌ک نابغه شان بايد هر آنچه لازم است را زود ياد بگيرد. كودكانی كه مدام بيشتر از ظرفيت شان از آن‌ها توقع وجود دارد، زمانی كه نمی توانند چیزی که بقیه از آنها انتظار دارند را درست برآورده كنند احساس بدي پيدا می كنند. و اين احساس بد تبديل به ترس از شكست در آن ها می شود و درنتیجه آن ها را به سمت شرمساری سوق می دهد.

انتقاد:

اگر در سال های ابتدایی زندگی کودک از جانب والدین، خواهر و برادر و دوستان نزدیک مورد انتقاد شدید، زورگویی و آزار و اذیت قرار گیرد، احتمالا در آینده رفتارهای ناشی از خجالت در وی بروز می کند.

خانواده:

توجه و محافظت بیش از اندازه والدین باعث می شود کودک با شرایط متفاوت آشنا نشود. وقتی کودک در شرایط جدید و ناآشنا قرار گیرد، ترس و خجالت را حس می کند.

یادگیری:

والدین خجالتی، به صورت ناخودآگاه، ممکن است رفتار خود را به کودکشان منتقل کنند. والدین اولین الگوی کودک هستند و کودک رفتار آن ها را تقلید می کند. مادری را تصور كنيد كه در مهمانی كنار كودک خود ساكت نشسته و هيچ گفتگویی با اطرافيان ندارد. همين، يک الگو براي فرزند اين مادر می شود.

مشکلات یک کودک خجالتی

کیفیت زندگی کودک خجالتی شدیدا تحت تاثیر رفتارهای ناشی از خجالت او قرار می گیرد:

شرکت نکردن در فعالیت های کودکانه مانند ورزش، رقص، موسیقی یا تئاتر که همگی جذاب هستند و اوقات خوشی را خلق می کنند.

خجالتی بودن همچنین سبب می شود کودک فرصت و موقعیت کمتری در ایجاد روابط اجتماعی داشته باشد و نتواند به عنوان یک فرد مؤثر در اجتماع ظاهر شود.علاوه بر آن خجالت، باعث کاهش عزت نفس کودک شده و او احساس تنهایی و بی‌اهمیت بودن، میکند.

کودک خجالتی به علت ترس از قضاوت، استعدادهایش بروز نمی دهد. خجالتی بودن بر روان کودک اثر می گذارد و درجات بالای اضطراب و تنش را در او ایجاد می کند.

از دیگر علائم کودک خجالتی و دلایل خجالت کودکان لرزیدن صدا، قرمز شدن صورت و لکنت زبان است که باعث شرمساری بیشتر کودک می شوند.

لرزیدن صدا، قرمز شدن صورت و لکنت از علائم فیزیکی خجالت است که باعث شرمساری بیشتر کودک می شوند.

از چه راهی می توان به کودک خجالتی کمک کرد؟

استاندارد رفتار شناختی، درمانی برای اضطراب است که شامل کمک به افراد در مواجهه با شرایط بیمناک می باشد. تا آن ها بتوانند با ایجاد اطمینان این شرایط را کنترل کنند.

با این حال مطالعات به وضوح نشان می دهد که نمی توانیم کودکان خجالتی را به موقعیت های اجتماعی وارد کنیم. در کودکان خجالتی، نگرانی هایی در رابطه با تعامل با هم سن و سالان ایجاد شده است. همسالان آن ها درواقع تمایل به واکنش منفی به آن ها دارند!

قرار گرفتن در معرض رد شدن بیشتر، به کودکان در جلب اعتماد اجتماعی کمک نخواهد کرد. خجالتی بودن کودکان به راهنمایی های خاص در نحوه ارتباط با همسالان به روش های مانند اینها نیاز دارند:

به جای مقابله با کودک خجالتی با او همکاری کنید

کودکان خجالتی مجبور نیستند به طور جادویی برون گرا شوند تا بتوان با آن ها جور شد و بتوان دوستشان داشت. قطعا در دنیا جایی برای یک سبک ساکت تر وجود دارد! آن ها نیاز دارند تا راه هایی برای تعامل با دیگران بیابند و نشان دهند که چه کسی هستند.

علایق کودک را دنبال کنید

کودکان با انجام کارهای سرگرم کننده با هم دوست می شوند. فعالیتی که کودک از آن لذت می برد می تواند گامی برای دوستی باشد. اگر کودک بر فعالیت های سرگرم کننده متمرکز است، او کاری برای انجام دادن و صحبت کردن در مورد همسالان خود دارد و کم تر نگران احتمال تنهایی یا رد شدن است.

خجالتی بودن بر روان کودک اثر می گذارد و درجات بالای اضطراب و تنش را در او ایجاد می کند.

اگر در سال های ابتدایی زندگی کودک از جانب والدین، خواهر و برادر و دوستان نزدیک مورد انتقاد شدید، زورگویی و آزار و اذیت قرار گیرد، احتمالا در آینده رفتارهای ناشی از خجالت در وی بروز می کند.

 

برچسب خجالتی بودن نزنید

اگر در جمعی هستید، به کودک برچسب خجالتی بودن نزنید. به جای آن یک کار مثبت او را یادآوری کنید. مثلا بگویید: «تو مهمونی دیشب، چقدر عالی به دوستت کمک کردی.» کارها و رفتارهای مثبت او را ببینید و آن‌ها را تشویق کنید. این کار باعث می شود اعتماد به نفس کودک در جمع های بزرگ بالا رود.

با کودک همدلی کنید

حتما با کودک تان در یک محیط خلوت صحبت کنید و به حرف‌هایش درباره این مسئله خوب گوش بدهید. به او بگویید که وقتی خودتان هم کودک بودید، چنین موقعیت هایی را تجربه کرده اید. اجازه دهید بداند که شما شرایط او را درک می کنید. او را تشویق به انجام کارهایی که به آنها علاقه مند است، بکنید. بالابردن اعتماد به نفس کودک باعث می شود که بیشتر خودش را در جمع های مختلف نشان دهد و به دنبال موفقیت های بیشتر باشد. فراموش نکنید که همیشه باید کودک خجالتی و دلایل خجالت کودکان را بفهمید و آنها را درک کنید.

 

اسپانسر:

اسپانسر این مقاله میهن پرداخت است. میهن پرداخت پلتفرمی هست برای پرداخت های ارزی آنلاین. اگر پرداخت ارزی اینترنتی در سایتهای خارجی دارید مثل پرداخت با ویزا کارت– مستر کارت یا پرداخت با پی پال یا وب مانی یا ارزهای دیگر الکترونیک، میهن پرداخت سفارش پرداخت شما را انجام میدهد.

اگر هم فری لنسر هستید و از سایت های خارجی درآمد ارزی دارید، میهن پرداخت درآمدتان را به ریال به شما تحویل میدهد. بیت کوین و اتریوم و کرویتوکارنسی ها را هم ، میهن پرداخت هم میخرد و هم میفروشد. میهن پرداخت 24 ساعته هم پشتیبانی و هم سفارش های پرداخت شما را انجام خواهد داد. اکثر سرویس های میهن پرداخت اتوماتیک هست و بلافاصله انجام میشود. 
از وب سایت میهن پرداخت دیدن کنید : mihanpardakht.net

 

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

اشتراک در پادکست کانال کودک

پس از انتشار هر اپیزود برایتان ایمیل میفرستیم

قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)