افسردگی پس از زایمان در کمین بسیاری از تازه مادر شده هاست. بیماری خطرناکی که مادر و نوزاد را تهدید میکند. مسئله فقط خمودگی و بی حالی مادر برای یک مدت زمان بخصوص نیست. افسردگی بعد از زایمان می تواند جان مادر و نیز جان نوزاد را تهدید کند. مواردی از این نوع افسردگی مشاهده شده است که در نهایت منجر به خودکشی مادر و یا حتی کشتن نوزاد توسط مادر انجامیده است. اما افسردگی پس از زایمان ؛ علائم و نشانه ها یی دارد که در صورت تشخیص و درمان به موقع می تواند مادر را به حالت طبیعی و نرمال درآورد.

افسردگی بعد از زایمان چیست و چرا به وجود می آید؟

این نوع افسردگی معمولا” ممکن است بلافاصله بعد از زایمان گریبان گیر مادر شود. هر چند که نرخ ابتلا به این بیماری در میان تازه مادر شده ها زیاد نیست و تنها حدود ده تا پانزده درصد مادران با افسردگی بعد از بارداری مواجه میشوند اما در صورت عدم توجه و مراجعه نکردن به متخصص میتواند برای مادر و نوزاد خطرناک باشد.

پس از زایمان، تغییراتی در میزان هورمون های استروژن و پروژسترون مادر بوجود می آید. بعضی از افراد (همان ده تا پانزده درصد افرادی که به این بیماری مبتلا میشوند) بسیار به این تغییرات هورمونی حساس هستند و در نتیجه ی این تغییرات، دچار این نوع از افسردگی میشوند.

بغیر از این تغییرات هورمونی، عواملی مانند سابقه ی قبلی افسردگی در مادر، عوامل ژنتیک مانند وجود افراد افسرده در اعضای خانواده، داشتن اضطراب زیاد هنگام بارداری، زایمان سخت و خستگی شدید جسمی در هنگام به دنیا آمدن نوزاد و بی خوابی های مداوم در هنگام حاملگی میتواند زمینه ساز افسردگی مادر پس از وضع حمل شود.

افسردگی بعد از حاملگی چه علائم و نشانه هایی دارد؟

در حقیقت بیشتر علائم و نشانه های افسردگی پس از زایمان ، همان علائم کلاسیک افسردگی است. معمولا” مادر احساساتی مانند غم و اندوه درونی، بغض کردن و یا گریه کردن های متوالی، حال و حوصله نداشتن انجام امور روزمره، کم خوابی و یا بی خوابی، کم شدن اشتها و بی علاقگی به خوردن وعده های غذایی، احساس گناه و احساس پوچی، تمایل به کناره گیری از اطرافیان و احساس خستگی و کوفتگی است.

البته این نوع افسردگی، علائمی نیز دارد که فقط در تازه مادر شده ها دیده میشود. علائمی مانند عدم احساس علاقه و دلبستگی به نوزاد، بی علاقه بودن به نگهداری از نوزاد، کلافه شدن شدید از گریه های نوزاد، علاقه نداشتن به در آغوش گرفتن نوزاد، کابوس دیدن در طول خواب که در آن مادر به نوزاد صدمه میزندیا نوزاد بدلایل دیگر صدمه دیده است، احساس ترس از تنها ماندن با نوزاد و یا تمایل به صدمه رساندن به نوزاد و یا آزار و اذیت او از نشانه هایی است که در مادران مبتلا به افسردگی ممکن است پدیدار شود.

حدود ده تا پانزده درصد مادران با افسردگی بعد از زایمان مواجه میشوند که در صورت عدم مراجعه به متخصص میتواند برای مادر و نوزاد خطرناک باشد.

آنچه که درباره ی علائم و نشانه هایی که اشاره شد دارای اهمیت است، مدت زمان ماندگاری این علائم در مادر است. در صورتی مادر مبتلا به افسردگی تشخیص داده میشود که برای دست کم دو هفته، تعدادی از این علائم و نشانه ها را بدون تغییر در خود احساس کند. یک فرد میتواند همه این علائم را داشته باشد و فرد دیگر ممکن است تعدادی از این نشانه ها را در خود مشاهده کند. بیماری افسردگی دارای مراحل شدید و خفیف است و مسلما” دارا بودن تعداد زیاد یا همه ی علائم نشان دهنده شدید بودن بیماری و داشتن نشانه های کمتر به منزله ی خفیف بودن افسردگی است.

مواردی از این نوع افسردگی مشاهده شده است که در نهایت منجر به خودکشی مادر و یا حتی کشتن نوزاد توسط مادر انجامیده است. اما افسردگی پس از زایمان ؛ علائم و نشانه ها یی دارد که در صورت تشخیص و درمان به موقع می تواند مادر را به حالت طبیعی و نرمال درآورد.

درمان افسردگی پس از بارداری چگونه است؟

افسردگی یک چاه است. اگر سعی نکنید از آن خارج شوید، بیشتر به عمق چاه سیاه افسردگی فرو خواهید رفت. بیرون آمدن از چاه افسردگی، به تنهایی میسر نیست و حتما” نیاز به کمک متخصصین دارد. افسردگی یک بیماری است. مثل بیشتر بیماری ها که به خودی خود و بدون مراجعه به پزشک درمان نمیشوند، افسردگی نیز بعنوان یک بیماری باید توسط افراد متخصص و دارو درمانی و روان درمانی مورد درمان قرار بگیرد.

در موارد شدید و حاد و در صورت عدم مراجعه به متخصص برای درمان، افسردگی پس از بارداری میتواند به خودکشی مادر منجر شود. حتی مواردی نیز گزارش شده حاکی از کشتن نوزاد توسط مادر. باید در نظر داشت که افسردگی، بیوشیمایی مغز را بهم می ریزد و در این شرایط فرد بیمار عملا” دچار عدم ثبات رفتار میشود و این میتواند زمینه ساز بروز رفتارهای خود تباهی و دیگر تباهی شود.

خوشبختانه مصرف داروهای ضد افسردگی توسط تازه مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند، معمولا” منعی ندارد. تنها مقدار کمی از داروهای ضد افسردگی از طریق شیر مادر میتواند به نوزاد منتقل شود که خطری برای نوزاد در پی ندارد. هر چند که وارد شدن همین مقدار کم داروهای ضد افسردگی به بدن نوزاد میتواند منجر به بروز کم خوابی و بی قراری در نوزاد شود.

افسردگی مانند بسیاری از بیماری های دیگر قابل درمان است. آنچه اهمیت دارد این است که همانطور که نسبت به بیماری های جسمی حساس هستیم و بلافاصله پس از ظهور یک بیماری جسمی به پزشک مراجعه می کنیم، به همان نسبت برای بیماری های روانی نیز احساس مسئولیت داشته باشیم و با درمان به موقع، خود و اطرافیان مان را از رنج و درد رها کنیم.

 

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

اشتراک در پادکست کانال کودک

پس از انتشار هر اپیزود برایتان ایمیل میفرستیم

قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)