دوران بارداری یکی از حساس ترین دوره‌ها در زندگی مادران محسوب میشود. مادران برای سلامتی فرزند‌‌شان باید نکات بهداشتی و تغذیه ای زیادی را رعایت کنند و مراقب باشند که بیمار نشوند. در این مقاله ی مهم به بیماریهای دوران بارداری و مراقبت های ضروری این دوران خواهیم پرداخت.

بیماری های شایع دوران حاملگی

با آغاز این مرحله تغییراتی در اندام ها و تمام سیستم بدن زن ایجاد می شود. تغییراتی که ممکن است حتی بعد از بارداری هم از بین نروند. این تغییرات می تواند کیفیت زندگی یک زن باردار را تا حد قابل توجهی پایین آورد. یک مادر برای این که فرزند سالمی به دنیا آورد، ابتدا باید خودش در شرایط روانی و جسمی مناسب باشد. تعدیل وزن، تنظیم رژیم غذایی متعادل و مناسب و ورزش از مهمترین نکاتی است که یک زن قبل از بارداری باید رعایت کند.

از جمله بیماری های مهمی که باید در دوران بارداری جدی گرفته شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

– فشار خون

فشارخون نرمال در انسان در حال استراحت در محدوده ۹۰ الی ۱۲۰ میلی‌مترجیوه (سیستولیک) و ۶۰ الی ۸۰ مم/ج (دیاستولیک) قرار دارد. فشار خون ۱۲۹-۱۲۰ میلیمتر جیوه سیستول و زیر ۸۰ دیاستول مرحله پیش فشار خونی نامیده می شود. به طور معمول اگر فشار خون به صورت پایدار بالاتر از ۱۳۰ سیستول و ۸۰ دیاستول قرار گیرد، آن فرد بیمار محسوب می شود. به عارضه افزایش فشار خون بیش از حد طبیعی، هایپرتنسیون و فشار خون بالا یا پرفشاری خون گفته می شود. همچنین کاهش فشارخون را هیپوتانسیون می نامند.

اگر قبل از دوران بارداری به فشار خون بالا مبتلا شوید، باید حتما فشار خون خود را کنترل کنید و سپس آن باردار شوید. مادران در دوران بارداری هم باید مدام تحت مراقبت باشند. گاهی پیش می آید که خانمی قبل از بارداری فشار خون نداشته باشد اما در دوران بارداری به این بیماری مبتلا شود. بالا رفتن فشار خون خطرناک است و آنها باید حتما تحت مراقبت پزشک قرار بگیرند.

عوارضی که فشار خون بالا در مادران ایجاد می کند عبارتند از زایمان زودرس، تشنج، سکته مغزی، آسیب به کلیه، نارسایی قلبی، سکته قلبی و مرگ. این عوارض در جنین هم باعث مرگ جنین، محدودیت رشد و مرگ نوزاد می شود.

زنانی که سابقه نامطلوب حوادث مغزی و عروقی، سکته قلبی و اختلال عملکرد قلبی- کلیوی دارند و حتی زنانی که در سلامت کامل هستند اما فشار خون شان به طور مداوم و پایدار بالای 15 روی 10 می رسد باید تحت درمان قرار بگیرند.

عوارضی که فشار خون بالا در مادران ایجاد می کند عبارتند از زایمان زودرس، تشنج، سکته مغزی، آسیب به کلیه، نارسایی قلبی، سکته قلبی و مرگ.

-کم خونی (آنمی)

شایع‌ترین مشکل در دوران بارداری به واسطه کمبود آهن در جریان خون شکل می گیرد. طی بارداری، گردش خون مادر افزایش می یابد تا خون حاوی اکسیژن به جنین برسد. آهن به منظور انتقال اکسیژن با گلبول های قرمز خون پیوند تشکیل می دهد. دریافت ناکافی آهن موجب می شود تا مادر با احساس خستگی، ظاهر رنگ پریده، و دشواری در تنفس مواجه شود. در موارد شدید، سطوح کم آهن می تواند بر روی رشد نوزاد تاثیرگذار باشد.

به طور معمول مکمل های آهن (چه خوراکی یا تزریقی) تجویز می شود و سطوح آهن مدام طی دوران بارداری اندازه گرفته می شود.

در موارد شدیدتر، ممکن است فرد نیاز به تزریق خون داشته باشد. تغذیه خوب برای پیشگیری از کم خونی ضروری است.

– دیابت

تغییرات هورمونی مسئول تغییر سطوح قند خون بانوان طی دوران بارداری هستند. اگر زمینه ژنتیکی برای دیابت وجود داشته باشد، این بیماری می تواند طی دوران بارداری خود را نشان داده و پس از تولد نوزاد از بین برود.

جدا از گرسنگی، تشنگی و تکرر ادرار، خانوم باردار افزایش وزن قابل توجه و رشد در اندازه نوزاد (ماکروزومی جنین) را تجربه خواهد کرد. همچنین، مواجهه با مقدار بیش از حد مایع آمنیوتیک (پلی هیدرآمنیوس) نیز امکان پذیر است.

این عوارض می توانند به مرگ نوزاد در نتیجه مشکلات تنفسی پس از زایمان نیز منجر شود. همچنین، کودک آینده می تواند به دیابت مبتلا شود یا از چاقی رنج ببرد. بر همین اساس، هرگز نباید دیابت بارداری را  نادیده گرفت.

پزشک آزمایش قند خون و منحنی تحمل گلوکز را تجویز خواهد کرد. اگر نتایج مثبت باشند، وضعیت باید با یک رژیم غذایی متعادل کنترل شود. اگر تغییرات در رژیم غذایی کافی نباشند، پزشک تزریق روزانه انسولین را تجویز خواهد کرد.

پزشک آزمایش قند خون و منحنی تحمل گلوکز را تجویز خواهد کرد. اگر نتایج مثبت باشند، وضعیت باید با یک رژیم غذایی متعادل کنترل شود.

– بیماری‌های دستگاه گوارش

بیشترین و شایع ترین صورت این بیماری، حالت تهوع و استفراغ است که تا هفته 16 بارداری ادامه دارد و می توان آن را به دو درجه خفیف و متوسط تقسیم کرد. اگر درجه این بیماری خفیف باشد خانم ها می توانند از عصاره زنجبیل استفاده کنند یا شیوه تغذیه خود را تغییر دهند تا استفراغ شان بهبود یابد. اما در بعضی از موارد استفراغ شدت می یابد به طوری که بدن دچار کمبود آب و کمبود وزن می شود.

بنابر‌این اگر این اختلال به موقع درمان نشود عوارض شدیدی برای مادر در پی خواهد داشت که می توان آسیب به کلیه، پارگی مری و دیافراگم، بیماری های انعقادی و درگیری کبدی را نام برد.این اختلال از مهمترین بیماریهای دوران بارداری و مراقبت های ضروری از آن نیز لازم است.

– عفونت های واژن

تغییرات بدنی و هورمونی که اغلب به عفونت های دستگاه ادراری طی دوران بارداری منجر می شوند، می توانند محرک عفونت های واژن نیز باشند.

برخی از انواع معمول عفونت‌ واژن در بارداری شامل این موارد هستند:

1- عفونت های قارچی واژن

خارش ناحیه اطراف واژن یکی از علائم معمول عفونت های قارچی به حساب می آید. عفونت قارچی واژن توسط قارچی به نام کاندیدا (Candida) ایجاد می شود. عفونت قارچی واژن در دوران بارداری بیش از سایر مواقع بروز می کند، چرا که در این دوران فعالیت سیستم ایمنی فرد تغییر کرده، سطح استروژن تولیدی بیشتر شده و تولید گلیکوژن افزایش پیدا می کند.

بر اساس گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۵، بیست درصد زنان دارای عفونت قارچی توسط قارچ کاندیدا هستند که این آمار ۳۰ درصد زنان باردار را شامل می شود. شانس ابتلای زنان باردار به عفونت های قارچی در سه ماهه دوم و سوم بارداری بیشتر است.  این اختلال، از شایع ترین بیماریهای دوران حاملگی ست.

علائم معمول عفونت‌های قارچی واژن عبارتند از:

  • احساس خارش در اطراف واژن و بخش خارجی آلت تناسلی زن
  • ترشحات غلیظ، سفید و پنیری واژن
  • بوی نامطبوع، شبیه بوی آبجو در ناحیه واژن
  • احساس درد و سوزش در اطراف واژن
  • احساس درد و سوزش در هنگام رابطه جنسی

برخی دیگر از عفونت های واژن مانند کلامیدیا و عفونت های باکتریایی واژن دارای علائم مشابه با عفونت های قارچی واژن هستند. بنابراین لازم است که قبل از شروع فرایند درمان این عارضه به دقت و درستی تشخیص داده شود.

بر اساس گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۵، بیست درصد زنان دارای عفونت قارچی هستند

2- عفونت باکتریایی از نوع واژینوز باکتریایی

  • از جمله قابل درمان‌ترین عفونت‌ها هستند. علائم آن شامل موارد زیر است:
  • احساس خارش، سوزش و درد در واژن و ناحیه خارجی آلت تناسلی زن
  • احساس بوی ماهی از اطراف واژن
  • بیشتر شدن بوی بد بعد از انجام رابطه جنسی
  • مقدار زیاد ترشحات رقیق خاکستری رنگ

اگر این نوع از عفونت باکتری درمان نشود، منجر به زایمان زودرس، نوزاد نارس و نوزاد متولد شده با وزن کم خواهد شد.

3- عفونت های باکتریایی با استرپتوکوک گروه B

کمابیش در بدن در ناحیه واژن و روده بزرگ وجود دارند. این گروه از باکتری ها معمولاً باعث ایجاد عفونت و یا بروز علائم خاصی نخواهند شد. با این همه زنانی که حامل این گروه از باکتری ها باشند ممکن است آن را به کودک منتقل کنند. احتمال انتقال یک تا دو درصد است. در موارد غیر معمول باکتری های استرپتوکوک گروه B برای نوزاد کشنده خواهند بود.

برای درمان این عفونت آنتی بیوتیک به بدن فرد تزریق می شود و این مسئله شانس انتقال باکتری را به کودک کاهش خواهد داد.

– عفونت رحم

به دلایل مختلف بروز عفونت در رحم می تواند آسیب رسان باشد. عفونت های رحمی می تواند به جفت آسیب زده، در رشد جنین اختلال ایجاد کرده، باعث بروز زایمان زودرس شده و یا درنهایت منجر به تولد نوزادی با مشکلات مادرزادی شود.

عفونت های رحمی در طول بارداری روند زایمان را سخت و خطرناک می کنند. در برخی از موارد نوزاد دچار نقص عضو و یا دیگر مشکلات تهدید کننده حیات خواهد بود.

عفونت های رحمی زمانی پدیدار می‌شوند که یک باکتری از واژن به سمت رحم حرکت کند. اگر عفونت های باکتریایی درمان نشوند‌ در نهایت خطر ابتلا به عفونت های رحمی نیز افزایش پیدا می کند‌. اگر فرایند زایمان طولانی شود، دیواره‌ی رحم آسیب دیده و احتمال بروز عفونت باکتریایی افزایش می یابد.

برای درمان عفونت های رحمی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک وجود دارد. در مواردی هم فرد مبتلا باید در بیمارستان بستری شود. اگر در جریان زایمان مادر دچار تب شود، پزشک یا ماما به دقت جنین را تحت نظر خواهد گرفت. اگر مشکل فرد وخیم باشد پزشک عمل سزارین را انجام خواهد داد.

خواب خوب و به موقع و طولانی، جدا” در سلامت زنان باردار و جنین شان موثر است

– اختلالات قلبی – عروقی

یکی از شایع‌ترین بیماری هایی که در دوران بارداری مادر و جنین را تهدید می کند، اختلالات قلبی و عروقی است. از علائم این اختلالات می توان تنگی نفس، سرفه های شبانه، سرفه های خونی، سَنکوب و درد قفسه سینه را نام برد.

اختلالات قلبی در دوران بارداری می توانند باعث فشار خون، خونریزی و کم خونی در مادر شوند. همچنین مادرانی که اختلالات مادرزادی قلبی دارند، ممکن است این اختلالات را به فرزندان شان منتقل کنند.

در اپیزود اول پادکست کانال کودک، بصورت مفصل به بیماریهای دوران بارداری و مراقبت های ضروری که باید در پیش از بارداری و در هنگام بارداری انجام شود، پرداخته شده است. شنیدن این مطالب مهم و شنیدنی را از دست ندهید.

 

اسپانسر

اسپانسر این مقاله میهن پرداخت است. میهن پرداخت پلتفرمی هست برای پرداخت های ارزی آنلاین. اگر پرداخت ارزی اینترنتی در سایتهای خارجی دارید مثل پرداخت با ویزا کارت– مستر کارت یا پرداخت با پی پال یا وب مانی یا ارزهای دیگر الکترونیک، میهن پرداخت سفارش پرداخت شما را انجام میدهد.

اگر هم فری لنسر هستید و از سایت های خارجی درآمد ارزی دارید، میهن پرداخت درآمدتان را به ریال به شما تحویل میدهد. بیت کوین و اتریوم و کرویتوکارنسی ها را هم ، میهن پرداخت هم میخرد و هم میفروشد. میهن پرداخت 24 ساعته هم پشتیبانی و هم سفارش های پرداخت شما را انجام خواهد داد. اکثر سرویس های میهن پرداخت اتوماتیک هست و بلافاصله انجام میشود. 
از وب سایت میهن پرداخت دیدن کنید : mihanpardakht.net

 

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

اشتراک در پادکست کانال کودک

پس از انتشار هر اپیزود برایتان ایمیل میفرستیم

قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)