افسردگی کودکان شاید به نظر بسیاری از افراد غیر ممکن باشد. کودکی که درکی از دنیای کامل اطرافش ندارد چطور می تواند افسرده شود. اما این امر کاملا ممکن است. در این مقاله به صورت کلی به افسردگی در کودکان و علائم آن خواهیم پرداخت.

افسردگی کودکان

افسردگی کودکان کاملا” با بزرگسالان متفاوت است. به همین دلیل گاهی اوقات نشانه های افسردگی کودکان نادیده گرفته می شود.

در دوران بزرگسالی اما به شکل بدتر خود را نشان می دهد. کودکان در هنگام افسردگی معمولا بدخلق یا خشم آلود می شوند. گاهی نیز افسردگی آن ها شباهت زیادی به بزرگسالان دارد.

افسردگی کودکان و طیف وسیعی از علائم

آنها نشانه هایی مانند انزوای اجتماعی، ناراحتی و دوری از جمع، کاهش اشتها، کم خوابی از خود نشان می دهند. طغیان یا فریاد و گریه، مشکل در تمرکز، خستگی یا دردهای بدنی، عدم علاقه برای بازی با دوستان، احساس گناه یا بی ارزش بودن از دیگر موارد نشانه های افسردگی در کودکان است.

علائم افسردگی در میان کودکان یکسان نیست. افسردگی کودکان در شرایط گوناگون و زمان های مختلف شکل متفاوتی دارد.

در کودکان خودکشی بسیار نادر است اما غیر ممکن نیست. گرایش به خودکشی نیز در میان کودکان افسرده وجود دارد.

افسردگی کودکان کاملا” با بزرگسالان متفاوت است. به همین دلیل گاهی اوقات نشانه های افسردگی کودکان نادیده گرفته می شود.

دلایل افسردگی کودکان

افسردگی در کودکان و علائم آن به دلایل مختلفی بروز می کند. از جمله نداشتن اعتماد به نفس، استرس، وابستگی عاطفی، کم رویی، مشکلات فیزیکی ، بیماری های روانی، سابقه ژنتیک و…

کودکانی که شرایط نامناسبی داشته باشند در کودکی به افسردگی مبتلا می شوند. اما از مهم ترین علل افسردگی کودکان، خانواده است.

مشکلات موجود بین پدر و مادر، طلاق پدر و مادر، غفلت و بی توجهی والدین، داشتن ناپدری یا نامادری، مضطرب بودن مادر و شرایط مشابه تاثیرات خیلی بیشتری روی کودکان دارد.

نقش بارداری و تولد در افسردگی کودک

باید در دوران حاملگی و شیر دهی نیز به کودک خود فکر کنید و مراقب باشید. هر مشکلی در این دوران می تواند روی کودکان تاثیر گذار باشد.

از دیگر عواملی که می تواند باعث افسردگی کودکان شود، سابقه افسردگی در زمان تولد و رشد در خانواده می باشد. وقتی والدین کودک دچار مشکل باشند، این بیماری در کودک نیز بروز می کند.

در اپیزود اول پادکست کانال کودک، بصورت مفصل به یک بارداری موفق و نوزاد سالم پرداخته شده است. شنیدن آن برایتان بسیار آموزنده خواهد بود.

چه واکنشی در برابر افسردگی کودکان نشان دهیم؟

اگر نشانه های افسردگی در کودکان بیشتر از دو هفته به طول بیانجامد، حتما باید به پزشک مراجعه کرد. مشاور توصیه های لازم را برای بیرون کشیدن کودک از افسردگی به والدین می کند. همینطور ارزیابی هایی از کودک و سرپرست او و والدین انجام می دهد. ارزیابی ها می توانند میزان افسردگی کودک را مشخص کنند.

گاهی افسردگی با اختلالات دیگری چون بیش فعالی نیز همراه است.

در صورتی که دوره روان درمانی برای کودک پاسخگو نباشد، پزشک دوره دارو درمانی را شروع می کند. یکی از داروهایی که در این دوران برای کودکان تجویز می شود، پروزاک یا فلوکسیتین است. این دارو توسط سازمان جهانی غذا و دارو برای افسردگی کودکان هشت تا هجده سال تایید شده است. اما معمولا از تجویز دارو برای کودکان خودداری می شود و سعی می کنند تا جای ممکن درمان را با روان درمانی به پایان برسانند.

گاهی افسردگی با اختلالات دیگری چون بیش فعالی و شیطنت زیاد نیز همراه است. هرگز نباید کودک افسرده را دعوا یا سرزنش کرد.

نشانه های افسردگی کودکان:

افسردگی معمولا” در کودکان ده تا شانزده سال شایع است. در سنین اولیه افسردگی معمولا با اختلالات بیش فعالی و وسواس اجباری همراه می شود.

نشانه های جسمی در این دوران می تواند شامل به هم خوردن ساعات خواب، بی اشتهایی یا افراط در خوردن، افزایش یا کاهش وزن باشد. در عین حال نشانه های عاطفی چون خشم، درماندگی، اضطراب، احساس گناه، غمگین بودن و ناامیدی را نیز در پی دارد. گریه بی دلیل، کناره گیری از دوستان و عصبانی شدن نیز می تواند از دیگر نشانه های افسردگی کودکان باشد.

والدین در این زمان باید چگونه با کودک رفتار کنند؟

اگر فکر می کنید افسردگی کودکان چیز خاصی نیست و نباید آن را جدی بگیرید کاملا اشتباه می کنید. اولین اقدام در این وضعیت مراجعه به روانشناس است. اما در کنار آن باید سعی کنید با کودک خود صحبت کنید. هرگز او را سرزنش نکنید.

وظیفه والدین ایجاد حس گناه در کودک نیست. باید کودک خود را متقاعد سازید که در کنار او هستید و او را حمایت خواهید کرد.

مواظب مدرسه کودک باشید

مدرسه از دیگر عواملی ست که می تواند باعث افسردگی کودک شما شود. سعی کنید از کودک خود دلیل مشکلش را بپرسید. هرگز او را تحت فشار نگذارید اجازه دهید دوستی و محبت او را به حرف بیاورد. ممکن است حمایت های اضافی معلم از سایر دوستان یا مشکلاتی این چنینی نیز باعث افسردگی کودک شده باشد.

با اولیا مدرسه این مشکلات را در میان گذاشته و از آن ها بخواهید توجه بیشتری به کودک شما داشته باشند. افسردگی کودکان بدون کمک خود کودک از بین نمی رود. پس او را تحت فشار نگذارید یا به او جبر نکنید. گاهی افسردگی در کودکان و علائم آن مربوط به شرایط مدرسه است.

از دیگر عواملی که می تواند باعث افسردگی کودکان شود، سابقه افسردگی در زمان تولد و رشد در خانواده می باشد.

خطرات افسردگی کودک

افسردگی در این سن برای کودک نمی تواند چندان خطرناک باشد اما می تواند در سنین بالاتر عواقب خطرناکی داشته باشد.

فکر کردن به خودکشی می تواند در بعضی از افسردگی های حاد کودکان نیز دیده شود. اگر کودکی در آستانه بحران قرار بگیرد و حس خشم و عصبانیت به او غلبه کند می تواند به فکر آسیب رساندن به خود و خودکشی بی افتد.

در این شرایط ممکن است شما اصلا متوجه نشوید. اما فراموش نکنید کودکان می توانند حالات خود را پنهان کنند. مطالعات اخیر نشان می دهد تقریبا در بین هر چهار نوجوان یک نفر آن ها در کودکی مبتلا به افسردگی بوده است.

نقش والدین در برخورد با کودک افسرده

فراموش نکنید زمانی که کودک شما افسرده است باید در خانه افکار منفی را از او دور کرده و افکار مثبت را به او آموزش دهید. اگر کودک شما در اضطراب به سر می برد و لحظات پرتنشی را می گذراند، باید او را از فعالیت های تنش زا دور کرده و ساعاتی را به آرامش در کنار او سپری کنید.

استرس را در خانه کاهش دهید. اگر گوشی یا تبلت دارید برنامه هایی را که به کودک آرامش می دهد را نصب کرده و در اختیار او قرار دهید. برای کاهش فشارهای استرس زا با او ورزش کنید. برنامه های مورد علاقه اش را تماشا کنید. زمانی را با او به صحبت بنیشیند و از گوش دادن به احساساتش خودداری ننمایید.

ارتباط با روانشناس را فراموش نکنید

با مشاور روانی فرزند خود در ارتباط باشید. او را در مدرسه حمایت کرده و از وضعیت او در مدرسه مطلع شوید.

اگر کودک شما دچار افسردگی است، او را از بازی های جسمی و خوش گذرانی و وقت گذرانی با دوستانش منع نکنید. اما به روی روابط او با دوستانش نظارت کنید. اجازه دهید بعضی از کارهایی که دوست دارد را انجام دهد.

 

اسپانسر:

اسپانسر این مقاله میهن پرداخت است. میهن پرداخت پلتفرمی هست برای پرداخت های ارزی آنلاین. اگر پرداخت ارزی اینترنتی در سایتهای خارجی دارید مثل پرداخت با ویزا کارت– مستر کارت یا پرداخت با پی پال یا وب مانی یا ارزهای دیگر الکترونیک، میهن پرداخت سفارش پرداخت شما را انجام میدهد.

اگر هم فری لنسر هستید و از سایت های خارجی درآمد ارزی دارید، میهن پرداخت درآمدتان را به ریال به شما تحویل میدهد. بیت کوین و اتریوم و کرویتوکارنسی ها را هم ، میهن پرداخت هم میخرد و هم میفروشد. میهن پرداخت 24 ساعته هم پشتیبانی و هم سفارش های پرداخت شما را انجام خواهد داد. اکثر سرویس های میهن پرداخت اتوماتیک هست و بلافاصله انجام میشود. 
از وب سایت میهن پرداخت دیدن کنید : mihanpardakht.net

 

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

اشتراک در پادکست کانال کودک

پس از انتشار هر اپیزود برایتان ایمیل میفرستیم

قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)