می توان یکی از بزرگترین مسئولیت های زندگی را تربیت فرزندان نامید. وظایف والدین در مقابل کودک و نوجوان، تعلیم و تربیت است که آینده ای درخشان و مطمئن را به آنان هدیه دهد. اگر می خواهید به عنوان والدین، کامل ترین وظیفه خود را ایفا نمایید، باید مطمئن شوید فرزندان خود را به بهترین شکل ممکن تربیت می کنید. شاید این نکات مهم در تربیت کودک و نوجوان که در این مقاله آمده است، کمی باعث افزایش آگاهی ما و تربیت بهتر کودک و نوجوان ما شود.

پدر و مادر بودن را می توان حس فوق العاده ای نامید که هر انسانی می­تواند تجربه کند. اما وظایفی در کنار این حس به وجود می­آید. تربیت فرزند نقش مهمی در زندگی هر انسان به شمار می­رود. از این جهت نگرانی بسیاری از پدر و مادران می باشد که چطور باید فرزندان خود را تربیت کنند.

در تربیت کودک و نوجوان خود باید چطور رفتار کنیم؟

در این راه باید قبل از هر چیزی یاد گرفت با کودکان دوست بود. پدر و مادر از هر دوستی نسبت به فرزند در جامعه و خانواده نزدیک تر هستند. والدین بهترین انتخاب به عنوان دوست هستند. تحقیقات نشان می­دهد دوست ناباب می­تواند سالیانه بیش از دو هزار کودک و­نوجوان را به سوی سیگار، مواد مخدر و… بکشاند. بنابراین سعی کنید قبل از هر چیزی با فرزندان خود دوست باشید.

دومین موردی که باید به آن دقت کرد فراهم کردن محیط مناسب برای زندگی فرزندانمان است. خطر در کمین فرزندانتان است اگر آنها در محیط های آلوده و در مجاورت افراد ناباب و نامناسب زندگی کنند. سعی کنید کودک و نوجوان خود بیشتر در محیط های ورزشی سرگرم کنید.

از دروغگویی، خشم و عصبانیت در رفتار با فرزندان یا مقابل آنها بپرهیزید. شما اولین و بهترین الگوی فرزندانتان خواهید بود. توجه نمایید که آن ها رفتار شما را تقلید خواهند کرد.

بسیاری از افراد آینده ای را که خود به آن دست نیافته اند را برای فرزندان شان ترسیم می کنند. این واقعیت را بپذیرید که فرزندانتان، با شما فرق دارند و علایق و خواسته های مختلفی دارند. شما به عنوان پدر و مادر تنها باید راه درست را به فرزندانتان نشان دهید. مشورت کردن و تشویق آن ها برای رفتن به دنبال علاقمندی هایشان صحیح ترین راه ممکن است. انتخاب را به عهده فرزندانتان بگذارید.

خطر در کمین فرزندانتان است اگر آنها در محیط های آلوده و در مجاورت افراد ناباب و نامناسب زندگی کنند. سعی کنید کودک و نوجوان خود بیشتر در محیط های ورزشی سرگرم کنید.

از تحقیر و توهین و مقایسه فرزندانتان پرهیز نمایید. این رفتار می تواند فرزند شما را پرخاشگر و زورگو بار بیاورد. تحقیر تنها افراد را سر خورده می کند. آن ها ممکن است برای دور شدن از این وضعیت به زور متوسل شوند تا خود را اثبات نمایند.

آزادی فرزندانتان باید در حد مطلوب باشد. فرزندان خود را در تنگنا قرار ندهید. اجازه دهید تحت نظر شما وارد جامعه شوند. جامعه امروز نیازمند افراد با قدرت روابط عمومی بالا است. کودک و نوجوان خود را محدود به خانه نکنید. اما آزادی بیش از حد را نیز در اختیار آن ها نگذارید. اجازه دهید این آزادی تحت نظر شما باشد. این یکی از مسائل از نکات مهم در تربیت کودک و نوجوان است.

آموزش تصمیم گیری در تربیت کودک و نوجوان

بسیاری از ما قدرت تصمیم گیری ضعیفی داریم. حتی در مسائل کوچک مانند لباس پوشیدن هم وقت و انرژی زیادی صرف می کنیم. وقتی خودمان چنین مشکلی داریم، چه بسا می توانیم این قدرت را که خود در آن ضعف داریم به کودکان و نوجوانان مان منتقل کنیم.

به فرزندانمان می توانیم آموزش دهیم که تصمیم درست و به موقعی بگیرند. این آموزش می تواند با اجازه تصمیم گیری دادن به کودکان در سنین پایین شروع شود. کودک و نوجوان را به سمت تصمیم گیری های کوچک بکشانید، تا در بزرگسالی قدرت تصمیم گیری برای مشکلات بزرگ را داشته باشند. از کودک دو سه ساله خود بپرسید که بین موز و خیار کدوم را انتخاب می کند؟ از کودک چهار ساله خود در مورد رنگ لباسش نظرخواهی کنید و اجازه دهید خود لباسهایش را انتخاب نماید. هر چقدر کودک بزرگتر می شود، حق انتخاب ها و تصمیم گیری های بیشتری را در اختیارش قرار دهید. از تصمیمات فرزندانتان ناراضی نباشید. به انتخاب هایشان احترام بگذارید.

مسئولیت انتخاب ها را به عهده خودشان قرار دهید. اجازه دهید مسئول تصمیمات شان باشند. هر بار که به کودک و نوجوان خود حق انتخاب می دهید، مهارت های تصمیم­گیری او را ارتقا می بخشید. عواقب کار فرزندان تان را به دوش نکشید. اجازه دهید آن ها با عواقب تصمیمات خود روبرو شوند. راهنمایی کنید اما سرزنش و تنبیه نکنید. آن ها هم می توانند تصمیمات اشتباه بگیرند. قرار نیست به دنبال انتقام یا تنبیه آن ها باشید. به آن ها یاد دهید چطور تصمیم درست می تواند نتیجه مطلوب، و تصمیم غلط عواقب بدی داشته باشد.

راهنمایی کنید اما سرزنش و تنبیه نکنید. آن ها هم می توانند تصمیمات اشتباه بگیرند. قرار نیست به دنبال انتقام یا تنبیه آن ها باشید.

تربیت کودک و نوجوان و تشویق و آموزش راه درست

بسیاری از بزرگسالان در هنگام نشان دادن راه درست، امر و نهی می کنند. نصیحت های طولانی برای تمام افراد دنیا خسته کننده است. سعی کنید به جای امر و نهی کردن از آن ها خواهش کنید. با قدرت تصمیم گیری و سوال پرسیدن آن ها را وادار به کار کنید. انتخاب ها را در مقابلشان قرار دهید. سوالات مناسب، باید و نباید ندارد. سوالات خود را با تشویق همراه کنید. از آن ها بخواهید برنامه ای برای اقدامات بعدی زندگی خود آماده کنند. برنامه ریزی را به کودکان آموزش دهید. سوالات غیرمفید از فرزندانتان نپرسید. اجازه دهید مهارت های لازم را برای زندگی کسب کنند.

آزادی فرزندانتان باید در حد مطلوب باشد. فرزندان خود را در تنگنا قرار ندهید. اجازه دهید تحت نظر شما وارد جامعه شوند. جامعه امروز نیازمند افراد با قدرت روابط عمومی بالا است. کودک و نوجوان خود را محدود به خانه نکنید. اما آزادی بیش از حد را نیز در اختیار آن ها نگذارید. اجازه دهید این آزادی تحت نظر شما باشد. این یکی از مسائل از نکات مهم در تربیت کودک و نوجوان است.

تکنولوژی را برای تربیت کودک و نوجوان خود بیاموزید

تکنولوژی این روزها قسمت اعظمی از زندگی انسان ها را تشکیل می­دهد. کودکان و نوجوانان نیز استفاده بسیاری از این مورد دارند. گرایش بیشتری نسبت به بزرگسالان نسبت به تکنولوژی در وجود خود می بینند. کودکان و نوجوانان در جهت استفاده بیشتر و کنجکاوی از تکنولوژی معمولا” حس می­کنند باید چیزی را پنهان کنند. تلاش کنید همراه فرزندانتان از این موارد استفاده نمایید. به آن ها بیاموزید که چطور از تکنولوژی بهره مند شوند. چطور از آن استفاده مفید نمایند. روی روابط اینترنتی و تکنولوژی فرزندان خود نظارت کنید.

در تربیت کودک و نوجوان یافتن هدف برای آنها نقش مهمی را ایفا می کند

کودک و نوجوان خود را تشویق کنید تا هدف زندگی خود را مشخص کنند. هدف یکی از بزرگترین اصل های موفقیت به شمار می­رود. اینکه کودک شما به فعالیت ورزشی علاقه مند است یا هنر و یا موسیقی ، را درک کنید. آن ها را در تلاش برای رسیدن به هدفشان یاری کنید. با به کار گیری این نکات مهم در تربیت کودک و نوجوان ، همراه آن ها باشید و اجازه دهید انگیزه لازم را برای آینده و رسیدن به هدف بدست بیاورند.

 

اسپانسر این مقاله میهن پرداخت است. میهن پرداخت پلتفرمی هست برای پرداخت های ارزی آنلاین. اگر پرداخت ارزی اینترنتی در سایتهای خارجی دارید مثل پرداخت با ویزا کارت– مستر کارت یا پرداخت با پی پال یا وب مانی یا ارزهای دیگر الکترونیک، میهن پرداخت سفارش پرداخت شما را انجام میدهد. اگر هم فری لنسر هستید و از سایت های خارجی درآمد ارزی دارید، میهن پرداخت درآمدتان را به ریال به شما تحویل میدهد. بیت کوین و اتریوم و کرویتوکارنسی ها را هم ، میهن پرداخت هم میخرد و هم میفروشد. میهن پرداخت 24 ساعته هم پشتیبانی و هم سفارش های پرداخت شما را انجام خواهد داد. اکثر سرویس های میهن پرداخت اتوماتیک هست و بلافاصله انجام میشود. 
از وب سایت میهن پرداخت دیدن کنید : mihanpardakht.net

 

 

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

اشتراک در پادکست کانال کودک

پس از انتشار هر اپیزود برایتان ایمیل میفرستیم

قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)