بارداری پدیده ای زیبا و دلنشین برای زن و شریک زندگی اوست. زنان با تغییرات فیزیولوژیک بسیار زیادی باردار می شود. اکثر خانم های باردار بدون مشکل خاصی این دوران را طی می کنند. و نوزاد سالمی به دنیا می آورند. اما در مواردی ممکن است این اتفاق با خطراتی برای مادر و فرزند همراه باشد. دانستنی های مهمی درباره روند بارداری وجود دارد که اشراف به آنها میتواند به سلامت مادر و نوزاد کمک کند.

کمی قبل از بارداری هم مهم است

دانستنی های مهمی درباره روند بارداری وجود دارد که برای سلامتی مادر در دوران بارداری و حتی پیش از آن اهمیت بسزایی دارد. اگر شما هم باردارید و یا قصد بچه دار شدن دارید پیشنهاد می شود حتما مراقب سلامتی خود باشید. امروزه به افراد توصیه می شود قبل از حاملگی و تصمیم به فرزند آوری، چند ماه تحت نظر پزشک قرار گیرند. و سلامت جسمی و جنینی که به وجود خواهد آمد را بسنجند. تغییرات این دوران معمولا برای بسیاری از خانم ها ناشناخته است و با ترس و اضطراب همراه است. خانم باردار ممکن است مشکلاتی همچون فشار خون یا مسمویت بارداری را داشته باشد که برای مادر و فرزند خطرناک است. عده ای از خانم ها نیز با مشکل بیماری قند یا کم خونی ناشی از فقر آهن دست و پنجه نرم می کنند. در این شرایط ممکن است زایمان برای آن ها کشنده باشد.

در ملاقات پیش از این دوران با پزشک، زن و مرد از نظر سلامت جسمی و روانی بررسی می شوند. در صورت مناسب بودن شرایط به مادر اجازه باردار شدن داده می شود. شرایط در طول بارداری نیز کنترل می شود. این دوران معمولا برای خانم ها با مشکلاتی چون استفراغ و تهوع، سردرد و ورم پاها و حتی کمر درد و خستگی های زودرس همراه است. تمام موارد از جمله شرایط جسمی مادر و میزان پروتئین و ویتامین های موجود در بدن مادر و نحوه تغذیه و استراحت و حتی مصرف داروها در این شرایط برای مادر کنترل می­شود.

اولین نشانه های بارداری را می توان فقدان عادت ماهیانه و حالت تهوع دانست. احساس خستگی و کمبود انرژی نیز از علائم دیگر این دوران است. معمولا اولین تست حاملگی از داروخانه تهیه می شود. اما دقیق ترین نوع آزمایش ادرار و خون می باشد که توسط آزمایشگاه انجام می شود.

از دیگر علائم بارداری می شود به درد در ناحیه سینه و تجمع رنگدانه ها در بافت نوک سینه اشاره کرد. برای بسیاری از خانم ها ماه چهارم تا هفتم، دورانی می باشد که در سلامتی و انرژی بیشتری به سر می برند.

روند بارداری چگونه است؟

حاملگی معمولا دویست و هشتاد روز یا چهل هفته طول می کشد. به طور علمی این دوران از اولین روز آخرین قاعدگی شروع می شود. این دوران را به سه قسمت تقسیم می­کنند که در هر دوره وقایع خاصی اتفاق می­افتد. سه ماه ابتدای حاملگی تا انتهای هفته سیزدهم است. سه ماهه دوم از هفته چهارده شروع و در هفته بیست و هفتم به پایان می­رسد. دوره پایانی نیز از هفته بیست و هشتم بارداری شروع و تا آخر هفته چهلم به طول می انجامد. عمدتا” این زمان کم و بیش به زایمان و تولد ختم می­شود.

احساس خستگی و کمبود انرژی از بارزترین علائم بارداری است

وضعیت جنین در طول بارداری

در هفته اول تا سوم حاملگی کودکی در کار نیست. اشتیاق به غذا در این دوران بیشتر می شود و به اصطلاح هورمون­ها، بدن را غارت می­کنند. خستگی و حس مریضی نیز در این دوران کاملا دیده می شود. تهوع صبح گاهی نیز نمایان است. سعی کنید تهوع را کنترل نمایید و به جای پرخوری، وعده­های کوچک میل نمایید. در هفته دوم بارداری هورمون های تحریک کننده فولیکول افزایش پیدا می­کنند و تخمدان تحریک می­شود. خانم­های حامله باید مطمئن شوند در طول سه هفته ابتدایی پروتئین کامل را دریافت می­کنند. در هفته سوم جنین یک توپ کوچک تشکیل شده از صد سلول به اندازه سر سوزن است. حس بویایی در هفته سوم بارداری بالا می رود و هر عطر و رایحه کوچکی میتواند حس بویایی را تحریک کند و باعث ناراحتی شود.

هفته های چهارم را هفته آغاز رویانی مینامند. تا ده هفته بعد از این هفته تمام قسمتهای بدن جنین تکامل می­یابد و شروع به فعالیت می­کند.

وضعیت جنین در هفته پنجم بارداری در داخل رحم اندکی فرق می­کند. سرعت رشد جنین افزایش بالایی داشته و او تنها به اندازه یک کنجد می­باشد. در این هفته جنین بیشتر به یک بچه قورباغه شباهت دارد.

هفته ششم بارداری بدن کودک همچنان در حال شکل گیری می­باشد. سلول­های جنین در این هفته به سرعت در حال تقسیم می­باشند.

هفته هفتم جنین یک دم کوچک دارد. می توان این دم را استخوان دنبالچه نامید. در هفته های بعد این دم کاملا از بین خواهد رفت.

جنین در حوالی هفته ی دهم بارداری

شروع حرکت جنین در بدن مادر

هفته هشتم کودک به اندازه یک لوبیا قرمز رشد کرده است. مرتب حرکت می کند و تغییر مکان می دهد. در پایان هفته هشتم بارداری جنین به اندازه یک تمشک یا دانه انگور خواهد رسید. هفته هشتم را هفته تعیین رنگ چشمها می­نامند. همچنین نخاع، استخوان­ها و روده­های جنین تشکیل می­شوند. قلب جنین در این زمان به سرعت باورنکردنی در حال تپیدن است. میانگین این تپش را معمولا بین 150 تا 170 بار در دقیقه اندازه گرفته­اند. یعنی در حدود دوبرابر سرعت تپش قلب عادی یک فرد می باشد.

هفته نهم تا دوازدهم جنین به اندازه یک لیموترش رشد می­کند. هفته سیزدهم کم کم نشانه ­هایی از بارداری کاملا نمایان می­شود. هفته چهاردهم تا بیست و یکم، ابروها و پلک های کودک کاملا تشکیل می­شوند. هفته بیست­ و­ دوم و چهارم فرصتی برای تشکیل رگهای خونی ریه و تنفس ایجاد می­کند.

در اپیزود اول پادکست کانال کودک، بصورت مفصل به اقداماتی که باید در پیش از بارداری و در هنگام بارداری انجام شود، پرداخته شده است. شنیدن این مطالب مهم و شنیدنی را از دست ندهید.

حالا با یک نوزاد روبرو میشویم

هفته بیست و پنجم تا سی و یکم شاهد افزایش وزن ناگهانی جنین خواهید بود. هفته سی و دوم تا سی و هفتم  بارداری جنین کاملا شکل می گیرد و آماده خروج از رحم می­باشد. هفته سی و هشتم به بعد وزن کودک هر روز افزایش خواهد یافت. هفته سی و نهم یک لایه چربی جهت کنترل دمای بدن پس از تولد ایجاد می­گردد. پسرها معمولا سنگین تر از دخترها هستند و وزن بیشتری خواهند داشت. هفته چهلم بارداری را می توان گفت که سنگین ترین زمان بارداری است.

زایمان معمولا در بین هفته سی و هفتم تا چهلم رخ می­دهد. امروز روشهای مختلف بسیاری برای کاهش درد در زایمان طبیعی انجام میگردد. داروهای مسکن یا تکنیک های همچون آرامش بخشی و کنترل تنفس و یا آب درمانی و…

مطمئن شوید در طول این مسیر هیجان انگیز و زیبای بارداری، پزشک شما را همراهی خواهد کرد. دانستنی های مهمی درباره روند بارداری وجود دارند. آنها را همیشه به یاد داشته باشید.

در اپیزود اول پادکست کانال کودک، بصورت مفصل به اقداماتی که باید در پیش از بارداری و در هنگام بارداری انجام شود، پرداخته شده است. شنیدن این مطالب مهم و شنیدنی را از دست ندهید.

اسپانسر این مقاله میهن پرداخت است. میهن پرداخت پلتفرمی هست برای پرداخت های ارزی آنلاین. اگر پرداخت ارزی اینترنتی در سایتهای خارجی دارید مثل پرداخت با ویزا کارت– مستر کارت یا پرداخت با پی پال یا وب مانی یا ارزهای دیگر الکترونیک، میهن پرداخت سفارش پرداخت شما را انجام میدهد. اگر هم فری لنسر هستید و از سایت های خارجی درآمد ارزی دارید، میهن پرداخت درآمدتان را به ریال به شما تحویل میدهد. بیت کوین و اتریوم و کرویتوکارنسی ها را هم ، میهن پرداخت هم میخرد و هم میفروشد. میهن پرداخت 24 ساعته هم پشتیبانی و هم سفارش های پرداخت شما را انجام خواهد داد. اکثر سرویس های میهن پرداخت اتوماتیک هست و بلافاصله انجام میشود. 
از وب سایت میهن پرداخت دیدن کنید : mihanpardakht.net

 

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

اشتراک در پادکست کانال کودک

پس از انتشار هر اپیزود برایتان ایمیل میفرستیم

قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)