نگهداری از حیوانات خانگی خیلی هیجان انگیز به نظر می آید؛ چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان. حیوانات خانگی بسیار سرگرم کننده اند و وقتی به آنها فکر میکنیم شاید قند در دلمان آب شود. اما اگر از افرادی که حیوان خانگی مانند سگ یا گربه یا پرنده نگهداری میکنند، درباره این کار سئوال کنید، احتمالا” به شما میگویند که مسئولیت و مراقبت و هزینه خیلی زیادی می طلبد. اما بیایید فرض کنیم که همین امروز یک حیوان خانگی به خانه آوردیم و ببینیم که این کار چه چالش هایی در خانواده ما ایجاد میکند و البته چه محاسنی برای ما و خانواده و فرزند ما به ارمغان می آورد. همچنین نگاهی بیاندازیم به تاثیر نگهداری حیوانات خانگی بر کودکان

باور کنید که نگهداری از حیوان خانگی آسان نیست

اگر تا به حال تجربه نگهداری از حیوانات خانگی مانند سگ و گربه را ندارید، باید بدانید که این حیوانات بسیار فعال، کنجکاو و سر به هوا هستند. بیشتر افراد علاقه دارند که سگ و گربه را از زمان تولگی به خانه بیاورند. توله سگ ها و توله گربه ها واقعا” زیبا و ناز هستند و از این رو اکثریت افراد آنها را به حیوان بالغ ترجیح میدهند. اما آنهایی که تجربه نگهداری از این حیوانات را دارند می دانند که آنها در دوران تولگی بسیار بازیگوشند و بخصوص توله سگها علاقه دارند که همه وسایل را بجوند و خراب کنند.

درصد قابل توجهی از افرادی که یک سگ را وارد خانه شان میکنند، پس از حدود یک ماه از این کار پشیمان میشوند و حیوان بخت برگشته را در کوچه و خیابان و یا مکان های دیگر رها میکنند. تصور کنید که برای یک ساعت از خانه خارج شدید و توله سگ محبوبتان را در خانه تنها گذاشته اید. زمانی که به خانه باز میگردید، مبل چند ده میلیون تومانی تان پاره شده و حیوان خانگی تان با افتخار در حال دم تکان دادن است!

در چنین شرایطی دعوا و کتک زدن حیوان خانگی، داد و فریاد زدن و یا رها کردن حیوان، میتواند یکی از عکس العمل های شما باشد. در این صورت تاثیر نگهداری حیوانات خانگی بر کودکان واقعا” منفی و آسیب زننده است. باید توجه داشته باشید که خانه شما صدها وسیله ی احتمالا” با ارزش وجود دارد که حتما” توسط حیوان خانگی شما جویده و خراب خواهد شد و در این صورت در اکثر مواقع بروز رفتارهای خشونت آمیز شما با حیوان اجتناب ناپذیر است. زمانی که کودکان شاهد این رفتارهای خشونت آمیز باشند دچار آسیب های روانی عدیده ای خواهند شد.

زمانی که کودکان شاهد رفتارهای خشونت آمیز والدین با حیوانات باشند دچار آسیب های روانی عدیده ای خواهند شد.

باور کنید که حیوان خانگی اسباب بازی نیست

بسیاری بر این باورند که اگر حیوان خانگی را به دست کودکان بسپاریم، این کار میتواند حس مسئولیت پذیری را در کودکان تقویت کند و از آنها افراد مسئولیت پذیر بسپارد. این باور به راستی اشتباه است. اولا” برخی از حیوانات خانگی مانند سگها، نیازهای زیادی دارند که یک کودک قادر به برآورده کردن آنها نیست. از مراقب های بهداشتی و پزشکی گرفته تا نیاز به بردن گردش و تفریح و برآورده کردن نیازهای روانی. ثانیا” قرار است که یک کودک سالم پس از سن دو سالگی، عمده وقت خود را خارج از خانه و در کلاس های تفریحی و ورزشی و با بازی با هم سن و سالان خود سپری کند. اینکه کودک خود را در خانه بگذاریم و او را از ارتباط با افراد و هم سن و سالانش محروم کنیم تا با سگ خود بازی کند، بدترین کار ممکن است.

نگهداری از حیوان خانگی توسط کودک نه منطقی است و نه عاقلانه. در این شرایط هم به حیوان بخت برگشته آسیب خواهیم رساند و هم به فرزند دلبندمان. در بسیاری مواقع کودکان بصورت ناخواسته و از روی نادانی به حیوانات آزار می رسانند. از یک کودک دو ساله یا پنج ساله که از برآورده کردن نیازها و انجام کارهای روزمره خودش نیز عاجز است نباید توقع داشت که بتواند بدون وارد کردن آسیب به حیوان، از او مراقبت نماید.

شرایطی که نگهداری حیوانات خانگی میتواند برای کودکان مفید باشد

بسیاری از خانواده ها هستند که در نگهداری حیوان خانگی تجربه دارند. آنها تمام مسئولیت ها و دشواری ها و چالش های حیوان خانگی را قبلا” تجربه کرده اند و میدانند که با آنها چطور باید برخورد کنند. با تجربه ها هرگز اختیار حیوان زبان بسته را در اختیار کودک قرار نمی دهند. آنها با صبر و بردباری با خرابکاری های حیوان برخورد میکنند و این صبر و گذشت را به کودک خود می آموزند. بزرگسالان با تجربه در خصوص نگهداری از حیوانات خانگی، با برخورد مهربانانه و توام با گذشت با حیوان، همین صفات را در کودکان خود بارور میکنند. کودکی که شاهد حسن رفتار والدین خود با یک حیوان است ولو اینکه آن حیوان مبل چند میلیون تومانی خانه را پاره کرده است، به گونه ای باور نکردنی، گذشت و مهربانی را در شخصیت خود پرورش میدهد.

در چنین شرایطی، حضور حیوانات خانگی در خانه ها، حتما” برای کودکان مفید است و تاثیر به سزایی در سلامت روانی آنها دارد. اگر در یک خانواده تجربه و تخصص نگهداری از یک گونه حیوانی وجود دارد و به لحاظ مادی نیز هزینه های نگهداری از حیوان به خانواده فشاری وارد نمی آورد و اشخاص بزرگسالی در خانواده هستند که میتوانند از حیوان با صبوری و گذشت نگهداری کنند، برای اضافه کردن حیوان خانگی به خانواده تان تردید نکنید.

همچنین مواجه کودکان با مرگ حیوان خانگی، میتواند آنها را با ماهیت مرگ و فلسفه ی مرگ آشنا کند و به گونه ای بسیار مفید باعث شود که آنها با این حقیقت زندگی آشنا شوند و در آینده در صورت روبرو شدن با مرگ افراد، بتوانند با سهولت بیشتر و آسیب کمتر با مرگ افراد روبرو شوند. در اپیزود دهم پادکست کانال کودک به صورت مفصل درباره اینکه کودکان و نوجوانان چگونه باید با یک «مرگ» در خانواده روبرو شوند توضیح داده شده است.

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

اشتراک در پادکست کانال کودک

پس از انتشار هر اپیزود برایتان ایمیل میفرستیم

قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)