سالهاست که بسیاری از فعالین اجتماعی از همه گیری بازی های کامپیوتری نگرانند و بخصوص بازی هایی که در آنها خشونت وجود دارد را نقد میکنند. آنها معتقدند که بازی های ویدیئویی خشن مانند بازی های جنگی، مروج خشونت در جامعه است و کودکان و نوجوانان با الگوبرداری از این بازی ها، میتوانند خشونت موجود در بازی ها را در دنیای واقعی نیز انجام دهند. اما آیا واقعا” این نگرانی ها پایه و اساس علمی دارد؟ تاثیر بازیهای خشن کامپوتری چقدر است؟ آیا بازیهای خشن کامپیوتری مروج خشونت است؟

آیا واقعا” باید نگران باشیم؟

طی سالهای اخیر و با زیاد شدن بازیهای خشن ویدیئویی نظیر بازی های جنگی با جزئیات بسیار زیاد و همچنین پیچیدگی های داستانی، بسیاری از افراد به معنای اجتماعی این بازی‌ ها فکر میکنند. به عنوان مثال، بازی هایی مانند ندای وظیفه (Call of Duty) یا میدان جنگ (Battlefield) که سالهاست ورژن های مختلف آنها در حال تولید است چه مفهوم اجتماعی را در بین طرفدارانشان تداعی میکند؟ آیا می بایست نگران باشیم که استودیوهای بازی سازی به کارخانجات تولید اسلحه پول میدهند تا مجوز استفاده از سلاح‌های مختلف آنها را داشته باشند؟ و چرا همیشه نظامی ‌های آمریکایی یا متحدین همیشه در این بازی ‌ها نقش مثبت دارند؟ آیا باید از دیدن شهرهای با خاک یکسان شده و کشت کشتارها، که سازندگان بازی ها میگویند فقط برای تصویر کشیدن صحنه‌ های مهیج است، نگران باشیم؟

استودیوهای بازی سازی در پاسخ به این سئوالات می‌گویند که این بازی ‌ها باعث هیچ خشونتی در دنیای واقعی نمیشود و فقط نوعی سرگرمی ‌اند. آنها معتقدند که این بازی ها برای تفریح طراحی شده اند و خشونت موجود در این بازی ها ربطی به دنیای واقعی ندارد. آنها منکر هر گونه تاثیر بازیهای خشن کامپوتری در جامعه هستند.

در نسخه آخر بازی ندای وظیفه، فسفر سفید که یک سلاح شیمیایی است بعنوان پاداش در اختیار بازیکن هایی قرار میگیرد که تعداد زیادی از رقیبان را کشته باشد. عملی که در دنیای واقعی و طبق قوانین جهانی ممنوع است. با در نظر گرفتن عوارض وحشتناکی که فسفر سفید می‌تواند روی انسانها و طبیعت داشته باشد‌، خیلی ها پرسیده اند که آیا فسفر سفید واقعا” پاداش مناسبی است؟

آیا بازیهای خشن ویدیئویی مروج خشونت است؟

در نسخه آخر بازی ندای وظیفه، فسفر سفید که یک سلاح شیمیایی است بعنوان پاداش در اختیار بازیکن هایی قرار میگیرد که تعداد زیادی از رقیبان را کشته باشد. عملی که در دنیای واقعی و طبق قوانین جهانی ممنوع است. با در نظر گرفتن عوارض وحشتناکی که فسفر سفید می‌تواند روی انسانها و طبیعت داشته باشد‌، خیلی ها پرسیده اند که آیا فسفر سفید واقعا” پاداش مناسبی است؟

متخصصین چه می گویند؟

پاتریک مارکی روانشناس مشهور آمریکایی، در کتاب خود با عنوان نبرد اخلاقی میگوید: « انسان هایی که در دنیای واقعی از مرتکبین خشونت هستند، در حقیقت کمتر از افراد دیگر بازی‌ های خشن کامپوتری را بازی کرده اند. تنها بیست درصد از مرتکبین خشونت در دنیای واقعی، بازیهای خشن ویدوئویی را بازی کرده اند و این رقم اصلا” قابل توجه نیست. »

پاتریک مارکی معتقد است افرادی که بازیهای خشن ویدیئویی را انجام میدهند ممکن است احساس خوب بعد از پیروزی یا غم پس از باخت را داشته‌ باشند، ولی این پیروزی و شکست های مجازی ابدا” روی شخصیت آنها تاثیری ندارد. این کار مانند نگاه کردن به یک فیلم ناراحت کننده است، شاید تماشای این فیلم شما را به گریه بیاندازد اما با دیدن آن مبتلا به افسردگی نخواهید شد!

آنطور که متخصصین میگویند بازی‌های کامپوتری مسئول خشونتهای دنیا نیستند. در بازی‌ های ویدیئویی نیز، مانند هالیود می بایست آزادی وجود داشته باشد و آنچه مد نظر استودیوهاست تولید شود.

تحقیقات روانشناسان و متخصصین آمار میگویند که این خشونت ها که در بازی ‌های ویدیئویی وجود دارد، باعث بوجود آمدن خشونت و قتل در جامعه نبوده و نیست. همانطور که هیچ فیلم خشن هالیودی تاثیری در افزایش جرم و جنایت در جامعه نداشته است.

در اپیزود یازدهم پادکست کانال کودک، به صورت مفصل به موضوع بازی های کامپیوتری و گیمینگ کودکان و نوجوانان پرداخته شده اشت. شنیدن این اپیزود مهم را از دست ندهید.

اسپانسر این مقاله میهن پرداخت است. میهن پرداخت پلتفرمی هست برای پرداخت های ارزی آنلاین. اگر پرداخت ارزی اینترنتی در سایتهای خارجی دارید مثل پرداخت با ویزا کارت– مستر کارت یا پرداخت با پی پال یا وب مانی یا ارزهای دیگر الکترونیک، میهن پرداخت سفارش پرداخت شما را انجام میدهد. اگر هم فری لنسر هستید و از سایت های خارجی درآمد ارزی دارید، میهن پرداخت درآمدتان را به ریال به شما تحویل میدهد. بیت کوین و اتریوم و کرویتوکارنسی ها را هم ، میهن پرداخت هم میخرد و هم میفروشد. میهن پرداخت 24 ساعته هم پشتیبانی و هم سفارش های پرداخت شما را انجام خواهد داد. اکثر سرویس های میهن پرداخت اتوماتیک هست و بلافاصله انجام میشود. 
از وب سایت میهن پرداخت دیدن کنید : mihanpardakht.net

 

 

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

اشتراک در پادکست کانال کودک

پس از انتشار هر اپیزود برایتان ایمیل میفرستیم

قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)